STIMPSTAMP

Geschreven door Miep Zielhuis

Kenmerken
Genre & Stijl Tragikomedie, Overig
Duur Onbekend
Rollen Onbekend
Spelers Onbekend
Rolverdeling 4-5 vrouwen, 3-4 mannen
Leeftijd doelgroep Onbekend
Trefwoorden
    N.v.t.
Over deze tekst
Eerste opvoering
Nog geen eerste opvoering
In het kort / Thematiek / Logline
Persoonlijke ontwikkelingsachterstanden en rolwisselingen maken een gesloten rigide gezin tot een onontwarbare kluwen. Voor alle betrokkenen is het onmogelijk zich hieruit te bevrijden. Door de naderende jaren-60 tijdgeest ontstaat een generatiekloof dat ontaardt in een strijd op leven en dood.
Samenvatting
‘Mammie’, de moeder van het gezin, zit man en kinderen consequent dwars zolang niet alle aandacht naar haar uitgaat. Vader is aan de drank en verlegd zijn seksuele aandacht naar‘Lammie’, de jongste dochter, die ogenschijnlijk zwakbegaafd is maar intussen alles in de gaten heeft en daar op wonderlijke poëtische wijze verslag van doet. Zoon Henk, een beroepsmilitair in knap uniform en Mammie's oogappel, komt aanvankelijk met een mooie verloofde thuis maar die wordt door moeder weggepest omdat ze te volmaakt is. Wanneer Henk vervolgens met een nieuwe verloofde op de proppen komt, de lelijke ongeschoolde wees Drika, is moeder uiteraard content, al moet Drika nog wel ABN leren spreken. Dochter Francien durft als enige te rebelleren tegen het schrikbewind van moeder. Ze weigert kinderen te baren. Als ze vanwege haar huwelijk wordt ontslagen en ook nog erachter komt dat Havank haar heeft bedrogen met een andere vrouw is voor haar de maat vol. Ze wil scheiden. Dit allemaal tot ongenoegen van moeder, die aan een altijd aanwezige sluimerende vorm van verlatingsangst lijdt. Het manipulerende gedrag van laatstgenoemde begint zelfs psychopate trekken te vertonen. Dit levert zowel rauwe als hilarische taferelen op in “Huize Mammie”.

Andere theaterteksten

Van Miep Zielhuis

STIMPSTAMP
Miep Zielhuis
4-5 v, 3-4 m

Eenvoudige huisvrouw is 30 jaar getrouwd met een man die vanwege zijn werk weinig thuis is. Onder het mom van het ideale gezin met liefhebbende moedere eist de noodlijdende vrouw op straffe des doods dat de gezinsleden er voor haar moeten zijn. Dit gaat ten koste van de persoonijke ontwikkeling van haar drie kinderen die hun achterstand ieder op hun eigen wijze profileren. De oudste dochter probeert het huis nog uit te komen door te trouwen met de man die haar moeder adoreert. De middelste zoon is beroepsmilitair en woont nog steeds thuis omdat hij en zijn moeder niet zonder elkaar kunnen hetgeen de partnerkeuze van de zoon bemoeilijkt.  De jongste dochter, een nakomertje, wendt achterlijkheid voor om moeder gelukkig te maken door voor altijd bij haar te blijven. De vader wordt door moeder gezien als een soort van levensverzekering en kan hem niet bieden wat je van een echtgenote mag verwachten. Daardoor raakt hij aan de drank en verlegt zijn sexuele aandacht naar zijn toch al niet weerbare jongste dochter. Door subtiele manipulaties transformeert moeder zich tot een onmisbare spil van het gezin. Deze worden grimmiger naarmate haar kroost het nest dreigt te  verlaten. Met ogenschijnlijke details, zoals het breien van een overgooier en het drinken van bananenlikeur, bedenken alle leden van dit gezin, binnen dit verstikkkende, bekrompen en provinciaals milieu, hun eigen overlevingsstrategie. Als rode draad, dwars door het geheel, loopt de cultuuromslag van de jaren 50 naar de jaren 60.

IJLE DRAVIK
Miep Zielhuis
2 v, 3 m

FLO
Miep Zielhuis
3 v, 2 m