STIMPSTAMP

Geschreven door Miep Zielhuis

Kenmerken
Genre & Stijl Tragikomedie
Duur Onbekend
Rollen Onbekend
Spelers Onbekend
Rolverdeling 4-5 vrouwen, 3-4 mannen
Leeftijd doelgroep Onbekend
Trefwoorden
    N.v.t.
Over deze tekst
Eerste opvoering
Nog geen eerste opvoering
In het kort / Thematiek / Logline
<div> Eenvoudige huisvrouw is 30 jaar getrouwd met een man die vanwege zijn werk weinig thuis is. Onder het mom van het ideale gezin met liefhebbende moedere eist de noodlijdende vrouw op straffe des doods dat de gezinsleden er voor haar moeten zijn. Dit gaat ten koste van de persoonijke ontwikkeling van haar drie kinderen die hun achterstand ieder op hun eigen wijze profileren. De oudste dochter probeert het huis nog uit te komen door te trouwen met de man die haar moeder adoreert. De middelste zoon is beroepsmilitair en woont nog steeds thuis omdat hij en zijn moeder niet zonder elkaar kunnen hetgeen de partnerkeuze van de zoon bemoeilijkt.  De jongste dochter, een nakomertje, wendt achterlijkheid voor om moeder gelukkig te maken door voor altijd bij haar te blijven. De vader wordt door moeder gezien als een soort van levensverzekering en kan hem niet bieden wat je van een echtgenote mag verwachten. Daardoor raakt hij aan de drank en verlegt zijn sexuele aandacht naar zijn toch al niet weerbare jongste dochter. Door subtiele manipulaties transformeert moeder zich tot een onmisbare spil van het gezin. Deze worden grimmiger naarmate haar kroost het nest dreigt te  verlaten. Met ogenschijnlijke details, zoals het breien van een overgooier en het drinken van bananenlikeur, bedenken alle leden van dit gezin, binnen dit verstikkkende, bekrompen en provinciaals milieu, hun eigen overlevingsstrategie. Als rode draad, dwars door het geheel, loopt de cultuuromslag van de jaren 50 naar de jaren 60.</div>
Samenvatting
Tijdens één van de vele stimpstamp stamppot maaltijden veinst moeder een hartaanval omdat de oudste dochter Francien, in flowerpower outfit, aankondigt dat ze gaat scheiden van haar man Havank. Moeder wordt hysterisch omdat ze haar geliefde schoonzoon nooit meer zal zien en geen kleinkinderenzal krijgen. Bij een volgende stimpstamp sessie komt zoon Henk met een bloedmooie wereldse verloofde op de proppen. Zij wordt door moeder weggepest omdat moeder haar zoon voor zich alleen wil hebben zodat ze al haar onbewuste verlangens op hem kan blijven projecteren. Wanneer Henk kennis krijgt aan de lelijke, ongeschoolde, plattelandsvrouw Drika is moeder wel content omdat de wees Drika haar mijn mammie noemt. Rondom een nieuwe stimpstamppot deelt Francien mee dat ze de scheiding doorzet, een fulltime baan heeft en geen alimentatie wil. Herhaling hartaanval scéne. Wanneer dit niet het gewenste effect heeft arrangeert moeder een nep sterfbed scéne. Ook dit maakt geen indruk op haar oudste dochter. Francien wordt verstoten en ingeruild voor schoondochter Drika die wél lief is. Ondertussen vermaakt de vader zich met sexueel getinte kinderspelletjes met zijn jongste dochter Lammie (15 Jaar) die op haar beurt weer op wonderlijke poëtische wijze, luidkeels, verslag doet van de gestoorde gezinsrelatie. Dit tot grote woede van broer Henk. Niet lang daarna krijgt moeder weer een hartaanval. Francien wordt gesommeerd om naar huis te komen. Daar ziet ze dat haar moeder afwezig is en broer Henk hardop een rouwadvertentie samenstelt. Hij beschuldigt haar van moord op zijn moeder en belt naar een psychiatrische intichting om Lammie in het gesticht te krijgen. In een vlaag van verstandsverbijstering ziet hij zijn knappe eerste verloofde de trap afkomen. Hij schreeuwt het uit van geluk. Bij nader inzien blijkt het Lammie te zijn die door dr. Jesse Jesutius gratis is omgebouwd naar model van de mooie ex-vriendin van Henk. De vrijgezel Jesse vraagt de vader of hij met Lammie mag trouwen. Vader is ladderzat en vindt alles best. Lammie en Jesse gaan op huwelijksreis. Bij terugkeer van haar wittebroodsweken zoekt Lammie contact met haar zuster Francien.

Andere theaterteksten

Van Miep Zielhuis

STIMPSTAMP
Miep Zielhuis
4-5 v, 3-4 m

Persoonlijke ontwikkelingsachterstanden en rolwisselingen maken een gesloten rigide gezin tot een onontwarbare kluwen. Voor alle betrokkenen is het onmogelijk zich hieruit te bevrijden. Door de naderende jaren-60 tijdgeest ontstaat een generatiekloof dat ontaardt in een strijd op leven en dood.

IJLE DRAVIK
Miep Zielhuis
2 v, 3 m

FLO
Miep Zielhuis
3 v, 2 m